lördag 7 juli 2012

Släktträffen

Förra torsdags kväll åkte vi söderut. Anders körde ända till Karlstad där vi "landade" kl 4 på fredag morgon. Jag fattar inte att han orkar. Själv kände jag mig helt borta! Bilden nedan är tagen tre på natten!
Sov sedan ett par timmar hos svågern med familj. Pajade mina jeans när vi gick till Kronoparkens centrum, vilket gjorde att jag tvingade akutköpa en klänning i den enda klädaffär som finns där! Hahaha.. Sedan åkte vi in till stan och strosade runt i lite klädaffärer. Karlarna ledsnade till slut och åkte iväg för att handla middagsmat istället.

På kvällen kom svägerskans kompis förbi. Då blev det Klippotek på Banjogatan. Johanna blev klippt och rödfärgad. Bettan blev klippt och fick en blekt/sedan rödfärgad slinga i håret. Vilma och jag fick varsin blekt, sedan rosafärgad slinga i håret. Visst blev det fräckt!! Jag älskar ju rosa så det passar perfekt..
På lördagsmorgonen satte vi oss i bilen för resa ner till Håbol i Dalsland. Till en kusinträff på Anders pappas sida(jag skriver "farmor och farfar" i fortsättningen, trots att det egentligen borde stå far-och morföräldrar). Det kändes lite konstigt eftersom jag och Johanna inte kände någon(ja, förutom Anders syrra med familj förstås). Anders kände egentligen inte heller så många fler, men han har haft lite kontakt med några av dem på Facebook.

Nåja, det fanns inget att oroa sig för. Vilka trevliga människor de var! Jordnära och enkla att lära känna. Vi kände verkligen oss välkomna! Vi började med fika och mingel. Många hade tagit med sig album med gamla bilder, vilket jag tror uppskattades stort. Initiativtagarna (kusinerna Anki, Eva och Ann) hade också beställt en jättevacker "krans" i form av ett hjärta för att sätta på farmor och farfars grav. 
Ett väldigt fint initiativ. 
Håbols kyrka

Sedan åkte vi i karavan till huset där farmor och farfar bott och uppfostrat de elva barnen. 
Med på träffen fanns också två farbröder, som jag tror uppskattade den här samlingen av släktingar mest av alla. 


Huset var tyvärr inte kvar i släktens ägo, men vi hade fått lov av ägaren och gå in på tomten och kika runt. Vi var många som kikade IN också! Hahaha.. Därinne såg jag att det fanns en stor Amerikakoffert och jag undrar lite om den kanske tillhörde huset och farmor. Det ryktas nämligen om att några av farmoderns syskon reste till Amerika. Vore det inte kul att forska lite kring detta. Det kanske finns Hagmanska ättlingar i det stora landet i väster!




Vi bodde på Hotell Dalsland. På kvällen bjöds vi på Tapasbuffé. Och massor av prat och skratt.




Och så det sedvanliga släktfotot!! De två farbröderna, kusinerna och kusinbarnen. 
Om jag, som icke-släkting(!), kände mig väldigt nöjd och glad efter den här träffen.. hur ska inte släktingarna själva känna det?! :) Så bra jobbat, tjejer! Massor av cred till er!

4 kommentarer:

  1. Förstår att det var riktigt kul. Jag träffar sällan kusiner, mostrar, fastrar etc. Vid någon begravning bara, tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Hej Pia!
    Nu har jag hittat till din nya blogg och läst ifatt! Vilken resa ni också gjort! Visst är det häftigt att del en sådan upplevelse med sin familj!!!! Vi har varit hemma en vecka och först nu känns tidsomställningen ok, vi har ju levt bakvänt ett tag, nio timmar.
    Kul med släktträff!!!!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Nu har jag läst mig ifatt. Trevlig resa ni hade till släkten, vi har haft två släktträffar på mammas sida o det var jättekul.Roligt ses i andra sammanhang än begravningar.
    Hur ahr ni med semester? Försvinner ni från stan?
    Stor kram Kristina

    SvaraRadera
  4. Sådana träffar är ju väldigt intressanta och roliga, oftast.

    SvaraRadera