söndag 15 juli 2012

Farliga djur

De för människan farligaste djuren som vi har i Sverige är getingar. Getingarnas stick kan framkalla en dödlig allergichock och orsakar ungefär ett dödsfall per år. 


Björnen då? Den är väl stor och farlig? Jo, en björn kan vara väldigt farlig, speciellt om man hamnar mellan den och dess ungar. Så är det ju, de flesta föräldrar(oavsett om det är djur eller människa) försvarar ju sina barn! :) 


Men det är inte ofta olyckor händer. Den senaste björnattacken med dödlig utgång drabbade två jägare, den ena år 2004 och den andra 2007. När det gäller dödsfall före dessa får vi gå tillbaka ända till 1902 för att hitta något. Även där handlar det om en jägare som skadeskjutit en björn. En skadad björn är en farlig björn, det säger sig självt. Om man bortser från förra årets olycka, med pojken som blev biten när han föll rätt ner i björnidet, kan man konstatera att de få gånger björnar attackerat människor, så var det jägare som drabbades. Lite ironiskt egentligen! Men självklart otroligt tragiskt för de avlidna och deras närstående.


"Björn förknippas inte med något som är farligt. Det finns inget björnhat i Sverige. Det finns ett varghat som är fullständigt ogrundat medan björnen är som i visan »Mors lilla Olle« som äter blåbär och annat gulligull. Det finns inte en barnsaga som förtalar björnen men alla förtalar den elaka stora, stygga vargen", säger Jonas Wahlström, Skansenakvariets chef. 


Och så är det. Numera en infekterad debatt - Varghatarna mot vargälskarna. Jag vet inte hur jag skulle känna om jag var småbarnsförälder och hade vargar i min närhet. Skulle jag låta mina barn leka ensamma utomhus då? Jag kan inte svara på det, för jag vet inte. 


Men är inte vargen ett skyggt djur? Det finns inga rapporter om vargattacker mot någon människa i Sverige sedan mitten/slutet av 1800-talet. Är det "skräckhistorierna" som gjort att vi utvecklat en rädsla och ett hat mot vargen? Eller har vi blivit rädda eftersom vargar tagit tamboskap, vilket betyder att de varit nära hemmen där familjerna bor? 


Känner det svårt att klandra vargen, för om jag vore varg och jag inte hittade mat i skogen, så skulle nog jag också gärna ta ett lamm eller en kalv om dessa fanns tillgängliga för mig. Måste vi utrota vargen pga detta? För att vi hägnat in vår tamboskap dåligt? Eller för att den är en potentiell fara för människan? 



Jag undrar då: Hur klarar människorna i andra länder av att leva med t ex grizzlybjörnar, hajar, tigrar, maneter, lejon, krokodiler, giftiga insekter, ormar och spindlar i sin närhet? Eller är det kanske samma debatter där som här? Om djurens vara eller inte vara.

Men vet ni, jag är nog mest rädd för människan ändå. Fanatiska, "jag-har-bestämt-mig"-människor utan empati är det farligaste som finns. Oavsett vad de tror på, oavsett vilken sida de står på!









2 kommentarer:

  1. tänk att jag inte kan klara att hitta din nya blogg utan måste gå in på den gamla varje gång.Den sitter i ryggmärgen.
    Apropå Mors lilla Olle så använde jag den i går i min diktade sång.
    Nu är jag så trött så ögonen går i kors så det blir inget vist o klokt inlägg bara en stor kram till kära du

    SvaraRadera
  2. Superbra skrivet, jag håller med dig fullständigt!

    SvaraRadera