fredag 16 november 2012

Höstljus 2012

Hade ansökt om en extra ledig dag den här veckan, fick det beviljat och jag tog den dagen idag! 
Det är ganska mycket på jobbet just nu, så det var skönt att få ett break från allt. 
En långhelg är inte att förakta! :)

Ikväll gick jag och tjejerna in på stan där vi mötte upp med Vilma. 
Höstljus 2012 stod på agendan. 
Tyvärr var det inte alls lika många installationer som de tidigare åren. 

Men den vackraste var, som alltid, barnens glaslyktor i Vänortsparken. 
Över tusentalet lyktor som lyste så vackert med kyrkan i bakgrunden 
och dimman som lade sig som ett coolt filter i bakgrunden.
Som vanligt, klicka på bilderna så blir de större!
 På ett ställe visades årstider. 
Men jag hittade ingen "vår" någonstans. 
Bara vinter, sommar och höst!
 I SF-parken fanns det massor av marchaller och en installation 
som ändrade färg med jämna mellanrum. Snyggt!
Rabatterna vid Norrlandsgatan var uppiffade och lyste upp kvällen i olika färger.

Den nya gång- och cykeltunneln under järnvägen har blivit klar. 
Väggarna är i glas och är prydda med  citat av Sara Lidman.
Den sista skylten "Lev!" vet jag inte riktigt varför den kommit till. 
Den tillhörde inte Sara Lidman-konstverket. 
Bokstäverna var speglar och uppmaningen var ju bra!

Precis vid busshållplatsen, där Vilma skulle ta bussen hem, såg Johanna detta i asfalten. Fint, va?!!!

Har druckit två koppar thé, men fryser lite fortfarande. 
Hade nog tillräckligt med kläder, men den där dimman 
blev som ett kylande täcke över oss. Hurvens!
Bortsett dimman så hade vi en trevlig kväll på stan
tillsammans med massor av andra människor! Nice!




6 kommentarer:

  1. Oj vad fina bilder Tack för att jag fick uppleva festivalen genom dem, dit kom man ej med bilen. hoppas du njuter o vilar i helgen kram

    SvaraRadera
  2. Nu har jag hittat hit igen! Det var länge sedan. Vi var och kollade på ljusinstallationerna igår, men såg dock inte alla. Har heller inte kollat in tunneln. Hela konstverket i tunneln heter ju Lev och just ordet Lev var en uppmaning som Sara Lidman ofta skrev i böcker som hon signerade och också i brev som hon skrev har jag förstått.

    SvaraRadera
  3. Vi har något liknande här i Uppsala, en ljusfestival, varje höst, det är ganska mysigt och fint.

    Sv: Tack snälla, jag tror hon är på väg att bli frisk nu. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Visst blev det fint i den nya gångtunneln. Kul att det händer saker här i Umeå. Ha en fin dag. Kram

    SvaraRadera
  5. Så fint! Vi hade också en vecka med ljusinstallationer. Några är fortfarande kvar plus julbelysningen. Behövs nu när det är så mörkt.

    Hoppas du har det bra i snöyran. Själv mår jag bra trots förlamande trötthet.

    SvaraRadera